HOLD BISZTRÓ – A FÖLDÖN MARADTAM


A Hold Bisztró a fogaskerekű tövében lapul Budán, a János korházzal átellenben. Úgy hírlik a stáb a Gold Bistro tagjai közül verbuválódott, amely komoly nevet szerzett magának dél Budán egy tekepálya szomszédságában. Bár jómagam sosem voltam arrafele, de a legendák szerint az Olimpiás Takács Lajos is Gold alumni, és most itt a Holdban is folytatja a jótékony tevékenységét az „újmagyar bisztró” stáb.

Szerencsétlen hely ez egy étterem számára. Bár sokan jönnek erre reggelente a Városmajor utcán keresztül és szemeznek az étteremmel, feltételezhetően utána gyorsan tovább is haladnak Pest fele, vagy amerre a munkájuk viszi őket és eszükbe sem jut a Hold egészen másnap reggelig. Akkor újra rápillantanak, és azt mondják magukba: majd talán egy hétvégi ebédre… de aztán abból sem lesz semmi. Na, én is így voltam vele hetekig, míg végül a kis családommal felszerelkezve elmentünk vasárnap délben egy ebédre.
A korábban itt működő Nusantara indonéz étterem székei és asztalai mintha visszaköszönnének beléptemkor, de természetesen a hely egészen más hangulatot sugall. Nem vitték túlzásba a díszítést: nem pontosan emlékszem, egyáltalán van-e valami a falon. Nincs sok asztal, talán harminc férőhelyes az étterem. Ott jártunkkor velünk együtt talán tízen voltunk. A felszolgálók eleinte saját ismerőseikkel voltak elfoglalva, fejhangon tárgyalták az esti programot, lesz-e buli vagy sem. De lehet, hogy hazudok és az előző este volt terítéken. Mindenesetre amolyan sarki csehó hangulat alakult ki, ahol a törzsvendégek a pincérekkel kvaterkáznak. Ez nem segített. Pincérnőnk nem áll a helyzet magaslatán, rendkívül kedves és segítőkész, de nehezen birkózik a rendelésekkel és avval a három asztallal, amelyet felügyel.


Végignézünk a kínálaton: a krétás táblán van összesen egy leves, két előétel, három főétel és egy desszert. De lehet, hogy túlzok. Azt gondoljuk ez a napi kínálat, de hamarosan kiderül, hogy ez A kínálat aznapra. Nem probléma, nagy híve vagyok annak, hogy keveset csináljunk, de azt nagyon jól.
A kenyér magos, barna, tömör és finom. A kizárólag kézműves pincészeteket és izgalmas tételeket tartalmazó borlapról kért borom mellé szódás szifon is érkezik. Eddig minden jó.
Megérkezik az első fogás, szardellás töltött tojás. Elsőként a szomorú fejes saláta levél tűnik fel, amelyen egy árva, félbevágott tojáska fekszik. Tálalás szempontjából értékelhetetlen az biztos. Adagra is elképesztő kevés. A tojás egyébként nagyon finom, a sós szardella filé és a pikáns kapribogyó jól megy a tojáskrémhez. Kicsit kenek a magos kenyérre is. Kár, hogy fél fogamra nem elég az adag.
Főételnek borjúpofát kérek vörösboros mártásban, polentával. A két darab pofa közül a nagyobb rágós, ínas, nehezen kezelhető. A kisebb vaj puha. Kellemes mellette a vörösboros mártás, de nagyon kevés ez is. A zöldfűszerekkel kisütött polenta kívül ropog, belül még egy kicsit krémes. Ez is jó. Az asztaltársaság még elfogyaszt egy rántott csirkecombot is, amelyről sajnos nem készült kép. A panír világos, nem fedte kellőképp a húst, sőt darabokban vált le róla, nem volt szép látvány. Ízre állítólag ez is kielégítő volt.
A végén kértünk elvitelre csokitortát is, ami sajnos óriás csalódást okozott, amikor alvás után villával beletúrtam délután. Gejl krém, vastag piskóta, kezdő háziasszony színvonal.
Nem tudom, a Hold Bisztró mit szeretne elérni középtávon. Gondolom a budai polgárok kedvelt hétvégi ebédhelye lenne, illetve az errefele dolgozók számára nyújtana kedvezményes ebédlehetőséget. Ehhez csupán néhány dolog hibádzik: egy szélesebb menü, méretesebb adagok, szebb tálalás, minőségi alapanyagok, kompetens kiszolgálás, jobb cukrászat. Mivel az elhelyezkedése nem ideális ezért valami nagyon nagyot kell produkálnia gasztronómia szintjén, hogy visszatérő vendégei legyenek, egyébként halálra van ítélve, mint az elődei ugyanezen a helyen. Szerintem a technika és a tudás adott és jó, kérdés, hogy az akarat megvan-e?


Hold Bisztró
Városmajor u.
Összesen : 5/10

23 megjegyzés:

Hapci said...

Tényleg nem ismered az előzményeket (pl. Ted írt egy kb. reklámcikket a DG-n)?
Mikor voltatok? Máris új séf van...

Anonymous said...

Ott ebédeltem, és a róla írottakat reklámcikknek nem nevezném, de kétségtelen, hogy Kerekes Sándor két hónap után ott hagyta a Holdat. Voltak igéretes vonásai a helynek..., hogy most mi van azt nem tudom...

Anonymous said...

Laci, legközelebb sétálj még 300 métert tovább, a Maros és a Csaba utca sarkáig.:)

Gömöri said...

A Hold Bisztro honlapján szerepelt:

„Az (új) … főszakács első intézkedései igencsak vendégbarátoknak bizonyultak. Megnőttek az adagok, intenzívebb, gazdagabb lett az ételek íz világa, még szemet gyönyörködtetőbb a tálalás…”

Hm...

speed said...

miért hagyta ott Kerekes Sándor a Holdat? Le vagyok maradva...

Hapci said...

Anonymous1: bocs, Ted, de leírtad a cikkben, hogy az 1870 Ft 3 fogásért "hihetetlen" szám. No, akkor vagy nem ettél még ebédmenüt jó helyeken, vagy reklámízű a dolog. Reménykedem, az utóbbi, mert nem szeretném, ha sanyarognál... :)
Ha jól látom, a másik anonimusz a Mezzo meglátogatására csábít. De mi lesz, ha Laci arról is ilyeneket ír? :P

steel said...

pár hete voltunk ott - szerintem már új szakács lehetett, vagy erősen átmeneti állapot

Anonymous said...

Valaki el tudja nekem magyarázni, hogy miért van az, hogy a séfek kis túlzással hetente váltogatják egymást Pesten? A legjobb helyeken is évente cserélődnek, de sokszór csak hónapokig vannak??

Anonymous said...

Érdemes elolvasni, elgondolkodtató.

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2011/03/the-moral-crusade-against-foodies/8370

Aki said...

őő nem értek 1et teljesen

Aki said...

elöször is sztem béna a blogod ,sokkal jobbakba is sikerült már hozzászólnom, mér' kell angolul bohóckodni itt?:)
de félre a tréfát : sok mindent nem tudsz a helyről az látszik , totál elfogult vagy ,az is.
Ez mondjuk szíved joga, azé' vagy blogger , hogy bármit leírhass minimális következmény nélkül.
Egy ilyen "belterjes" csapatban mondjuk ez lehet , hogy éppen elég. Most próbálok új hang lenni itt, ha nem bánod.
Kerekes szimplán azért lett eltanácsolva, ahogy tudom , mert többet vitt , mint amit hozott:)
Értsd ahogy gondolod.
Az ominózus estén ,amit értékelsz, épp egy beugros séfnő! "produkciózott",ahogy tudom.
A kis hölgy,aki felszolgált, ha egyre gondolunk, a szemüveges valszeg, több korábbi munkahelyéről ismert számomra. És ha tényleg ugyanarról a személyről beszélünk, szerintem örvendetes lenne, ha több vendéglátóipari egységben látnék hasonló szimpatikus munkamorált. ( arra gondolok, hogy én pl soha nem büntetem a felszolgálót ha a konyha nem áll a helyzet magaslatán).Ami viszont tény: a töltött tójás tényleg borzalmasan fest:)kétség nem fér hozzá. A teljesség igénye nélkül csak annyit akartam hozzáfűzni, hogy teljesen elfogult lehet, objektívnak látszó kritikát negfogalmazni egy hellyel kapcsolatban, ha nem ismered mélyrehatóan a hely személyzeti, üzleti, stb viszonyait. Mivel ekkor csak egy torz, szubjektív, kimerevített pillanatképet fogsz ábrázolni. Én még adnék egy esélyt a Holdnak.
-Lehet , hogy többet nem-
De ez sok más helyre is igaz lehet, egy nap alapján nem tudok megítélni egy éttermet : ennyi.

Anonymous said...

Aki, szánalmas vagy.

Miért kéne egy vevőnek arról tudnia, hogy mi megy az alkalmazottaknál? Miért kéne érdekelje? Érdekel, hogy a Volkswagennél sztrájk volt, ha elromlik a motor?

Ha én megyek egy étterembe nem érdekelnek az étterem (a szakács) "otthoni" problémái, az étel (kiszolgálás) legyen jó. Munkahelyről van szó.

Ha megnyitottál, a szolgáltatásért fzetni kell, akkor vállalni kell a felelősséget.

Aki said...

Figyelj baráticskám Anonym:), nem szánalmas vagyok, hanem az ember, Aki többször is ellátogat egy helyre.
Szó-val ta-gol-tan írom, hogy Te is meg-értsd.
Szvsz van felszínes és megalapozott kritika. Ez a bejegyzés az előbbinek tünik számomra.
Nem mondom ,hogy az enyém az egyetlen jó hozzáállás, de van ilyen megközelítés is, mint az enyém. Remélem ezt még el tudod fogadni. Konkrétabban, ha egy helyre betérsz egynél többször, akkor van, hogy nem ugyanazt kapod mint előtte. Én például ilyenkor eltársalgok a személyzettel, próbálom kideríteni mi a háttér.
A séffel, felszolgálóval, tulajjal stb.
Nyilván vannak olyan helyek ,amik menthetetlenek, azokat én is elkerülöm egy idő után:ennyi.
Szerintem a Hold még azért nem ezek közé tartozik.
Az már szerintem egy magasabb, másik kategoria ha egy helytől az az elvárás , hogy mindig felsőfoku minőség legyen és ugyanaz mint tavalyelőtt.
N amost ennyi még van gondolatom ehhez de dolgoznom is kell , hogy ehessek jó helyeken :)

Anonymous said...

Majd a blogger megvédi magát, de teljesen félreérted a blog funkcióját.

Simán írhat arról (szólásszabadság, ugye - bár manapság már ez sem biztos), hogy milyen volt a hétvégi ebéd. Ez egy szubjetktív műfaj és miért lenne valaki direkt ellenséges?

Szerintem az író, de az olvasók is örülnének egy újabb jó (értsd egy átlagos osztrák étterem, a maga lelkiismeretességével, korrektságável) magyar étteremnek.

Minden ilyen étterem aranyat érne, mert az európai középszer is égetően hiányzik (lásd mai Uj Péter cikk).

Ez a röhej: kis túlzással ma Magyarországon láthatóannem lehet egy eu középszer éttermet sem működtetni (mert az alapanyag nincs, vagy nem jó minőségű, az elkészítés gyenge felszolgálás kelletlen, a séf fél év múlva lelép, etc., etc.)

Nagyrészt ezt kutatjuk, hátha rábukkanunk. A cikkben (a bloggerben) sem volt semmi inkorrketség (igaz a tegnapi kommentemet törölte, gondolom azt hiszi trollkodtam egy kritikus Atlantic cikk beidézéséável), plána h olvatstad volna korábbi posztokat.

Hapci said...

Aki: feltűnően tájékozott vagy... :)
Ez a beugró séfhölgy valami vicc? Ki kellett volna írni a táblára, hogy kísérleti nap 50% kedvezménnyel. Steelnek tényleg peche lehetett, a fentiek már ránézésre is a gáz kategóriába tartoznak (a meghirdetett célokhoz képest). Ennél mostanság jobb a helyzet, én pl. pár napja kifejezetten elégedett voltam (leszámítva a hiányzó házibort), majd meg is írom [persze a honlapon szereplő, a valóságban viszont nem kapható házibort is - amilyen féreg vagyok :)].
Egyébként szerintem teljesen félreérted ezt a blog műfajt. Aki hobbiból - is - járogat éttermekbe, szeret új helyekre menni. Miért látogatna meg egy helyet a saját zsebére 3-4-szer viszonylag rövid időn belül, hogy abszolút megbízható képet kapjon? Egy élményt is nyugodtan meg lehet írni, az is jellemző a helyre. Mint pl. a fenti írás.

Aki said...

Joo tényleg lehet , hogy nem vagyok kiegyezve a blogműfaj néha vitriolos hangvételével.
Ahogy az óriásplakátos szlogent tudnám idézni: "fikázni könnyű" .
Olvasgatom ezeket az oldalakat néha ,de alig-alig találok korrekt, segítő szándékú, építő kritikát. Senkit nem bántanék meg ,de az a látszat, hogy sznobi ( jó :trendérzékeny ) arcok csipőből tüzelnek mindenre ami mozog. Félreértés ne essék, nem a műfajjal van igazán bajom, hanem azzal, hogy aki kritikai hangvételű cikkek írását választja hobbijául, annak kicsit vissza kéne vennie alapból.
Mondjuk vonuljon vissza 100 évre a Börzsönybe meditálni, s ha majd leszámolt : az elfogultsággal , az önérdekkel stb; na akkor lépjen színre és ossza az észt a világnak. :)
A teljesség igénye nélkül pl teljesen virtuális az a kategoria, hogy "világszinvonalú étterem".
Számomra nagynénikém rétese :über ( a töltöttkáposztája házi tejfellel, szintén). Házi gyártmány, házi alapanyagokból, seggem kinyalva, évi kétszer- amikor haza látogatok- én vagyok az isten, ára= 0 forint. Na számomra ott ,Szabolcs és Hajdú határában , a tanyán van a világszinvonal.Ha ezt a minőséget valaha, valahol meg is találom ,az biztos sokba fog nekem kerülni. Innentől a misztikus ár-érték arány máris értelmezhetetlen kategoria.
Aki a nüanszok rabja ,menjen a 4 seasons-ba, aztán ott bele lehet kötni a szalvéta gyürődésébe is. Aztán lehet csengetni a kasszánál.
Más iskolát képviselek: ennyi.
Én bizony benézek egy helyre, 4-5ször is , mire megfogalmaznék egy kontúros véleményt( persze főleg magamban).
Ja persze jól informáltnak tünök ,mert az is vagyok :)
Egyelőre ennyi hozzáfűzni valóm van, inkább megyek és tesztelek ,saját örömömre:)

Anonymous said...

off:

Kreatív, elhivatott konyhafőnököt keresünk versenyképes fizetéssel, hosszú távra, március közepi kezdéssel!
Helyszín: Balaton, Csopak, Szent Donát Pince és Borház

Részletek és jelentkezés:
www.szentdonat.hu

steel said...

Koszonom a kritikakat es a nehany hozzaszolot aki vedelmebe vett. @aki : eloszor is sztem nem bena a blog ;) eleg sokat dolgozom rajta, egyebkent meg ahogy te azt mondod minden elfogultsag nelkul hogy bena, ugy en mondhatom minden elfogultsag nelkul a hold konyhajara is hogy bena. Egyebkent Ha olvasod a kritikaimat latni fogod, hogy en nem a vitriolos csipobol tuzelo kategoriat kepviselem hanem probalok maximalisan objektiv es targyszeru maradni. Angolul kezdtem irni, de kb 2 eve mar csak magyarul irok a posztokat, ez azert tortent igy mert magam sem tudtam eleinte eldonteni hogy kinek, minek irok. A holddal kapcsolatban pedig en tovabbra is bizakodo vagyok, de abszolut nem gondolom hogy 3-4 vizitbol kellene osszeraknom az elmenyeimet, mas kritikus sem teszi ezt sehol a vilagon. Nezd meg a times vagy a guardian etterem tudositoit. Szerintem nagyon szerencsetlen dolog hogy egy jonevu szakacs ket honap utan elmegy raadasul ugy hogy a hely "johire" csakis hozza kotodik. Olyan kategoriat, hogy beugro Szakacs meg nem ismerek. Egyebkent koszonom mindenkinek a hozzaszolasat a temahoz, irjatok irjatok :)

Gasztro Kalandor said...

Elég old school tálalás:) Gordon Ramsey tuti káromkodna, ha látná...

holdbisztro said...

Kedves steel!

Kritikáját elolvastuk, és azzal nagyrészt egyet is tudunk érteni. Magyarázatot tudnánk adni a dolgokra, de való igaz, hogy felesleges egy étteremnek magyarázkodni, kifogásnak helye nincs!
Az viszont tény, hogy amikor Ön nálunk járt, az egy átmeneti időszak volt a bisztró életében, melyet mostanra már "stabilizáltunk" (hiába közhely: minden kezdet nehéz), és ez meglátszik a menüsorunkon, az ételek és a tálalás milyenségén is.

Persze magunkról könnyű ilyet állítani, ezért mi szeretnénk Önt újra elhívni egy ebédre, hátha most már elégedettebben távozhatna tőlünk. Az inkognitóját - természetesen - szeretnénk, ha továbbra is megőrizné, de talán még így is megtaláljuk a módot arra, hogy ezt az ebédet mi álljuk.

Ha bármilyen további kérdése van, szívesen válaszolunk, az itteni profilunk e-mail címén keresztül felveheti velünk a kapcsolatot.

Várjuk Önt újra, üdvözlettel: holdbisztró

Aki said...

hoppa steel! látom meg is hívtak.
Na tudtam én hogy rossz szakmát választottam:) nehogy énis írjak egy kritikát aztán má' mehetek is ingyen ebédre:)
Na közben voltam a váraljában egy jó kis helyen.Donáti utca. Vajon ahhoz mit szólnál. Gyakorlatilag a séf a tulajdonos és mondjuk már a placcon teljesít, de elárulta (tudod én vagyok ,"aki" elbeszélget a helyeken :) )hogy nem volt kis idő, amire talált maga helyett egy megbízható fiatal ,kreatív és megfizethető szakembert. Ettem ott akkor is amikor ő főzött, és nem romlott a színvonal, valszeg ,mert valamelyest beleszól a receptúrába, -ez persze nem biztos-, de valószínű , hogy szakmailag nehezebben megvezethető , mint egy laikus tulajdonos. Szerintem 1ébként Kerekes sokkal kevésbé volt motivált a holdban , mint a goldban. Gondolom vélt vagy valós hírneve alapján meg is lett fizetve rendesen mégis megváltak tőle. Ilyen ez . Nembaj sztem , h nem ő fémjelzi a helyet. mivel nem ővé a hely. Majd lesz- sőt ahogy látom már van is- helyette más. Az elöbbi helyet pont azért hoztam fel példának, mert ott a (volt) séf a tulaj, aki külföldön is tevékenykedett pár évet , de saját bevallása szerint már öreg a fejlődéshez , ezért utat ad a fiataloknak, de a szakmai elvárásai nyilván megmaradtak. Na ez pl sztem egy jó kombináció arra, hogy ne függjön teljes mértékben egy hely a ( adott esetben vaskosan túlfizetett)séftől.

Hapci said...

Aki: az írogató figurák közül felehetőleg kevesen fordultak meg többet a Goldban nálam, ezért írok pár szót Kerekes Sándor teljesítményéről.
Takács Lajos 2008-as távozása után a jobbkeze (Reményi Tibor) vitte a konyhát pár hónapig, a be nem avatottak számára szerintem nem volt észlelhető mértékű a változás. Aztán ő is lelépett, jött az új csapat az ex-symbolos Kerekessel az élen. Az első hónapokban gyengén produkáltak, én legalábbis elszoktam onnan. Persze, nem abszolút értelemben produkáltak gyengét, hanem a korábbi időszakhoz képest. Olyan ételek voltak az étlapon, amiknek a nevében szinte kivétel nélkül volt pár - köznép számára - emészthetetlen, ebédmenüző helytől szokatlanul "sznobos" kifejezés a coulis-tól a melange-on át a Romesco mártásig, viszont az ízek és a technikai kivitel nem voltak ehhez mérhetően sikerültek. Aztán lassan változott valami, 2010 tavaszán már nehéz volt fogást találni a konyhai teljesítményen, a parasztvakító ételnevek pedig közérthetőekre változtak. Talán egy dolgot lehetett kifogásolni, viszonylag "következetesen" kisebb adagokat adtak a drágább alapanyagból (pl. kacsamell) készült ételekből, mint pl. az olcsó rostélyosból. A desszertek gyakran degusztációs menüsorokat idéző méretűek voltak, vagyis egy nagyobb darab vendég [pl. én :)] egy kacsa-somlói párosítás után/mellé még simán megevett volna egy vékony pizzát...
Az adagokkal kapcsolatos koncepciót visszaköszönni láttam a Holdban (ott is kaptam 5 dekányi - finom - kacsamellet), de nem hiszem, hogy a tulajdonos és a séf ezt normális viszony esetén ne tudnák megbeszélni/megoldani egymással.

Holdbisztro: ezt az inkognitós ingyenebédet nehezemre esik elképzelni. Esetleg jövök majd, aszondom, Steel vagyok. Ha végig megállom röhögés nélkül, kifelé menet majd tüsszentek egy hatalmasat... :)

steel said...

@holdbisztro: nagyon köszönöm a hozzászólást és örülök, hogy nagyrészt egyetértenek azm általam megfogalmazotakkal. sajnos nem tudom belőni előre egy étterem életében mi lehet az átmeneti időszak - egyébként nem szoktam azonnal tesztelni, ítélni, kifejezetten híve vagyok annak, hogy néhány hónapnak el kell telnie, amíg a konhya "beáll". egyébként szimpatikus a hozzáállásuk és a értem is a meghívást, csak épp nem fogok tudni ennek "hivatalosan" eleget tenni, hiszen sosem írok úgy étteremről, hogy meghívást kapnék az ebédre/vacsorára. ez nem lenne fair a többi vendéglátóhellyel szemben és hál istennek nem ebből élek tehát nem is szorulok rá. egyébként ez nem zárja ki, hogy előre nem bejelentett látogatást tegyek majd önöknél, ha érezhetően véget ér az átmeneti időszak.